» Recent Threads |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
09-26-2007
|
|
|
Super Moderator
|
(Bloedlyn) van Andries Pretoruis
Tydelik
As wat ek saam met n 1000 man staan, wat net met die wapen alleen gewapen is.
Ek staan erder met n man wat feitlik korek is, as n man wat Geeslik verkeerd is.
|
SIENER VAN RENSBURG
AAN DIE STERKSE EN MEES OPREGSTE BOER SAL DAAR GELOUTER WORD
|
|
|
05-02-2009
|
|
|
Super Moderator
|
Andries Pretorius - questions of Slave roots Revisited
30 01 2009 I have been asked by some of the readers of this blog, to elaborate on my assertion that Andries Pretorius the Voortrekker leader after whom Pretoria is named, is a descendant of Indian slaves brought to the Cape in the late 1600s. My assertion is that the Pretorius roots from the line of Johannes Pretorius born 1680 are a mix of German, Belgium, Dutch, Bengali and Malibar roots. The Bengali and Malabar elements are from slaves brought to the Cape by the VOC. This is a good example of Cape Coloured roots and of around 12% of Afrikaner roots. Both are African Creole societies sharing many common ancestors. A large percentage of indigene African societies have similarly mixed roots and share ancestors with Coloured and Afrikaner South Africans.
Another reader, Suzette Els also asks I am busy compiling a family history and have traced back to Pretorius born 1852. My grandfather always said we are descendants of Andries Pretorius. Do you have any info on his descendants?

To this question I can only say that I can relate the line up to Andries W J Pretorius and his children with relative accuracy. Thereafter I believe that it really mushrooms out. One must also remember that being related to AWJ also would mean having to look at other branches the original ‘stamvader`s` lineage. This is a huge undertaking. But the Pretorius family is well documented in the SA Institute for Genealogy`s Vol 8 Pi Q. Most good libraries have all 12 Volumes. One should first start here. You may save yourself a lot of work. There are also a number of websites that cover the Pretorius family very well try http://rudolph-gen.com and http://www.kuypers.net/genealogy/pretorius.html . There are many others.
Andries Wilhelmus Jacobus Pretorius was the descendent of Johannes Pretorius (his great great grandfather) who arrived in 1664 in the Cape as an employee of the VOC. He then went on to Mauritius and later returned in 1669.
Johannes Pretorius, the son of Dominee Wessel Schout of the Netherlands, who having a bent towards latin, had changed his name to Wesselius Praetorius (later Pretorius) was the great great grandfather of Andries W J Pretorius. Wesselius was married to Josynthe Claesdochter van Egmond.
Great great grandfather of AWJ Pretorius, Johannes Pretorius, was married first to Gertuyda Meintjies from Belgium and had one son Wessel before she died in 1676, and then was married again in 1677 to Joanna Viktor who was born in Amsterdam in around 1651. They had a number of children: Elizabeth, Josina, Johannes, Jeanette and Lodewyk. It was Johannes who was Andries W J Pretorius paternal great grandfather.
Great grandfather Johannes Pretorius born 1680 Cape Town and died in 1732 was married in 1698 to great grandmother Helena Vosloo van de Caab. She died in 1731.
Helena Vosloo was the (mixed heritage) freed slave daughter of Johannes Vosloo and Helena van Malabar who was a slave. Helena van Malabar was AWJ Pretorius paternal great great grandmother. Her daughter Helena Vosloo van der Caab and Johannes had the following children - Gerrit, Johanna, Lodewicus, Jacobus, Arnoldus, Willem, Wynand, Johannes, Wessel, and Anna. Johannes was the grandfather of AWJ Pretorius.
Johannes born in 1711 was married to Johanna Bezuidenhout and had the following children: Gerrit, Magdalena, Gerbrecht, Anna, Jacobus, Willem, Johannes, Wynand and Martinus Wessel who was the father of AWJ Pretorius.
Martinus married Susanna Elizabeth Viljoen and had the following children Henning, Johannes, Hercules, Susanna and Andries (AWJ).
From a second marriage with Johanna de Beer Martinus Wessel Pretorius had 11 more children Marthinus, Zacharias, Johannes, Johanna, Johannes Lodewyk, Sara, Heyla, Magdalena, Elizabeth, Anna.
AWJ`s mother Susanna Elizabeth Viljoen had been married previously and had a daughter by Johannes Dewalt Hattingh.
Andries W J Pretorius mother was also a great great granddaughter of a slave - Catharina van Bengale who after being freed was married to Jan Willemz Vermeulen. All of their children were in fact born while Catharina was still a slave. From Catharina`s daughter Anna Vermeulen, Susanna Durand was born and Susanna Elizabeth Viljoen was the next generation.
This was a large and complex family by any standard. Andries Pretorius grew up on the farm Driekoppen near Graaff-Reinet and went on to become one of the major Voortrekker leaders.
Andries married Christina Petronella de Wit in 1818 and had 7 daughters and 3 sons, one of whom became the State President of the OFS and ZAR (Martinus Wessel Pretorius). After his first wife died, Andries Pretorius later re-married to a 19 year old poppie Petronella de Lange.Christina Petronella De Wit was the daughter of Christiaan Pieter De Wit and Johanna Christina De Kok. His second wife Petronella Aletta De Lange was the daughter of Barend Jacobus De Lange and Petronella Prinsloo.
He died in 1853 and was buried at Magaliesberg. On 13.5.1891 his remains were moved from Magaliesberg to the State Cemetery in Pretoria. He had 8 children from his first marriage and 2 from his second marriage Martinus, Johanna, Christiaan, Susanna, Christina, Margeretha, Anna, Andries, Andrieta Petronella and Andrietta Wilhelmina.
Ek staan erder met n man wat feitlik korek is, as n man wat Geeslik verkeerd is.
|
SIENER VAN RENSBURG
|
|
|
02-06-2010
|
|
|
Super Moderator
|
Daar is nou bevestig deur satanis, dat hy van Andries Pretorius se bloedlyn afstam.
2nd February 2010, 07:44 | #6 | Die Ou Man
Bittereinder
http://www.boerevryheid.co.za/forums...ine=1243262641

| Ant: Re: Ant: Die geloof van Dawid of die menslike vernuf van Thor
Quote:
Originally Posted by PIONIER
Prop baie goeie gedagtes, nou moet jy net vir die lesers die feite neersit hoe jy ons voorgeslagte deur Dawid tot by Abraham trek.
Groetnis
Pionier Kerzner/Levine/Rafael..
|
Quote:
Originally Posted by propatria
Pionier, moontlik moet jy dit weer lees, jy sien ons het hier twee genetiese lyne. Die een groep volg die geloof van Dawid en die ander die mitologie van die Duitsers (Germane) die een groep glo in die onsienbare en die ander verdrink in die soeke na feite.
|
Propatria, as ek jou reg verstaan, is daar geen feite wat bewys dat die boere van Abraham afstam nie. Jy versoek egter plegtig dat ons dit moet glo omdat jy so dink.
Quote:
| My Vader het sy volk uitgewys deur die kontrak by bloedrivier, dit is so maklik soos dit. |
Die stelling van jou hierbo is problematies. Jy het vroeër reeds betoog dat slegs direkte afstammelinge van die Voortrekkers betrokke by Bloedrivier, kwalifiseer as Boerevolk en dat die Boere wat afstam van die Potgieter en ander Trekke, uitgesluit is.
Jou stelling hierbo beteken dus dat jy wil hê, dat die Volk moet glo dat diegene wat nie 'n voorsaat by Bloedrivier gehad het nie, nie deel is van "God se volk" nie.
Jou beheptheid met bloedlyn, pootjie jou ideologiese beskouing.
As jy wil bloedlyn predik, moet jy dit fisies kan bewys. Daar mag nie gate van duisend jaar en meer in jou lyn wees nie.
Terloops, ek kan 'n bloedlyn bewys van Letskraal tot by my jongste kind. Om egter 'n ideologie daarop te probeer bou, sou onsinnig wees.
Liefde groete.
Die Ou Man
18th January 2010, 17:43 | #54 | Die Ou Man
Bittereinder
http://www.boerevryheid.co.za/forums...ine=1243262641

| Ant: Re: Dawid se Slingervel of die Hamer van Thor
Andre Muller.
Ek sukkel tans om met een hand te tik. My hand is ge-opereer om 'n dupuytren kontraktuur te verwyder. Toevallig staan dit in die omgang bekend as "Viking Desease" omdat dit 'n genetiese siekte is wat veral onder mans van Nordiese afkoms voorkom. Daar is ander faktore wat ook 'n rol kan speel. |
http://boervolk.com/forums/showpost....98&postcount=1
Hierdie laat my dink aan die storie van die Padda en die Skerpioen, dis alles in die GENE.
Jy is wat jy is, afgod aanbidder en slave Bloed.
http://boervolk.com/forums/showthread.php?t=2001
http://boervolk.com/forums/forumdisplay.php?f=126
|
SIENER VAN RENSBURG
|
|
|
02-07-2010
|
|
|
Super Moderator
|
Dit is dan ook vanself speekend dat Andries Pretorius n mede Baster, Jan Gerritz Bantjies as sy sekretaris sou aanstel het.
Quote:
Jan Gerritz Bantjes - Slave descendants on the Great Trek
5 10 2008 Jan Gerritz Bantjes, born 1817, and secretary to Andries Pretorius, was the direct descendant of a locally born slave Hilletje Agnita Jacobs van der Caab, out of a relationship with Jan Gerrit Bantjes. Hilletje’s parents were the slaves Jan Jacobs and Anna Pieters. The first J G Bantjes had two other wives resulting in many other branches of the family.

Jan Bantjes and Andries Pretorius
|
Quote:
|
Volgens die amptelike notule gehou deur Jan Bantjies, die sekretaris van Kommandant-generaal Andries Pretorius,
|
Quote:
|
Andries Pretorius en sy 400 manskappe het vanaf die bo Tugela vertrek om Dingaan ... wat dan weer deur sy sekretaris JG Bantjies, skriftelik bevestig word.
|
Hierdie Bantjies met sy Baster Gene, was dan ook wat van sy Gene verwag kan word, n Dief, Berieer:
Quote:
|
Jan Bantjies, wat n swendelaar was, hy het Boere vroue se geld gesteel, en pad gegee.
|
Vervolg.......
|
SIENER VAN RENSBURG
|
|
|
02-08-2010
|
|
|
Super Moderator
|
Quote:
Originally Posted by Piett
Dit is dan ook vanself speekend dat Andries Pretorius n mede Baster, Jan Gerritz Bantjies as sy sekretaris sou aanstel het.
Hierdie Bantjies met sy Baster Gene, was dan ook wat van sy Gene verwag kan word, n Dief, Berieer:
|
Quote:
|
Bantjes se lewe ná Bloedrivier Na die oorwinning oor die Zoeloes word hy in Pietermaritzburg klerk van die Natalse volksraad. Spoedig begin hy as regsverteenwoordiger in hofgedinge optree. Toe sy naam ook as verweerder verskyn in 'n siviele geding wat deur die weduwee H. J. van Niekerk teen hom ingestel word in verband met 'n aansienlike som geld van haar geleen en goedere wat hy vir haar moes verhandel, word die saak op Bantjes se versoek verdaag en kry hy op 6.1.1840 van die volksraad verlof om aan sy belange oorkant die Drakensberge aandag te gaan wy. Met die saak teen hom nog steeds hangende, verdwyn hy dus uit Natal. Eers in 1865, toe die skuld waarvoor hy aangespreek is, reeds verjaar het, verskyn hy weer ten noorde van die Oranjerivier.
|
Bewyse dat Bantjies n swendelaar was.
Vervolg.......
|
SIENER VAN RENSBURG
|
|
|
02-17-2010
|
|
|
Super Moderator
|
Dit is n gegewe geskiedkundige feit, dat Andries Pretorius baie goed geweet het waarnmee hy besig was.
VERRAAD!!!!!
4th October 2006, 10:21 | #72 | piett
| Re: Bloedrivier
Quote:
Originally Posted by piett
Die keer sal die verraad van Andries Pretorius, nadat hy so dapper geveg het, en die opoverings wat hy van die Boervolk verwag het, Nie geduld word nie!!!
|
Die Boere in Natal was deur die onlangse gebeure in twee kampe verdeel: daar was die Vredesparty....wat bereid was om met die Britte te skik,en die Boere onder die beheer van die Britte te plaas.
Onder die voorstanders van die Vredesparty was:
1. Andries Pretorius
2. J.N. Boshoff
3. C.P. Landman
4. Zietsman snr
5. Stephanes Maritz
| |  |
Dit is ook n gegewe feit dat Andries Pretorius die volgende verklaar het by n vergadering, net voor die oorname van Natalie aan die engelse:
4th October 2006, 12:24 | #77 | piett
Quote:
Originally Posted by Vicky
Piett, ek glo darem nie die mans wou oorgee uit lafhartigheid nie, maar eerder om hulle vrouens en kinders verdere verdriet te spaar.... of hoe?
|
Op 9 September se Andries Pretorius:
Ik weet hier is gewapende burgers wat hulle se wapens ingesmokkel het om Raadslid Boshoff se lewe en myn lewe te neem.
| |  |
Die volgende word verklaar die die Tekker vroue:
4th October 2006, 12:17 | #75 | piett
Quote:
Alhoewel die Volksraadlede die Boere onderwerp het aan die Britse eise, het dit nie die seen van die oorgrote meerderheid van die Boere weggedra nie.
|
Die Boervroue het intussen besluit dat die tyd was dat die vrou ook tot die stryd moes toetree........
Ons het het saam met die mans tegen die barbare geveg en ons as vroue het net soveel reg om over die landsake te besluit: Als die mans van plan in om over te gee, dan moet hulle maar!! Ons vroue volstrek om over te gee aan jou sys regering!!!
| |  |
4th October 2006, 12:31 | #79 | piett
Quote:
Op 9 September se Andries Pretorius:
Ik weet hier is gewapende burgers wat hulle se wapens ingesmokkel het om Raadslid Boshoff se lewe en myn lewe te neem.
|
Uitverkoop!!!! sommer net so,seg ek jou! Pretorius van alle mense!!
Waarvoor het ons dan getrek, waarvoor al die opofferings??? alles puur verniet.
1843
| |  |
Dit is ook n gegewe feit dat Paul oom Kruger sy onderrig ontvang het van nog n baster en verraaier Jan Gerritz Bantjies.
Dinge begin nou soos n patroon in n legkaart pas.
|
SIENER VAN RENSBURG
|
|
|
02-19-2010
|
|
|
Super Moderator
|
|
SIENER VAN RENSBURG
|
|
|
02-20-2010
|
|
|
Super Moderator
|
|
SIENER VAN RENSBURG
|
|
|
02-20-2010
|
|
|
Super Moderator
|
Ou satanis hier is n " wakeup call " vir jou.
n Suiwer bloedlyn kan net bepaal word deur die manlike geslag, om te beweer dat die meisies, wat altemits Helde was:
Quote:
|
Een van die meisies was ‘n direkte afstammeling van Andries Pretorius.
|
n Suiwer bloedlyn van Andries Pretorius was, is vergesog en n verdraaing van die feite.
Daar was altemits n ander bloedlyn bertrokke met die verwerking van die meisies, die bloedlyn van die Moeder.
Dit was dalk net daai deel van die bloedlyn, van die Moeder wat die meisies opgewek het na Helde dade.
Wat jou bloedlyn betref, dis n ander saak, jy dra die kiem van verraad in jou bloedlyn, die bloedlyn van Andries Pretorius.!!
|
SIENER VAN RENSBURG
|
|
|
07-15-2010
|
|
|
Super Moderator
|
Quote:
Originally Posted by Piett
Andries Pretorius - questions of Slave roots Revisited
30 01 2009 I have been asked by some of the readers of this blog, to elaborate on my assertion that Andries Pretorius the Voortrekker leader after whom Pretoria is named, is a descendant of Indian slaves brought to the Cape in the late 1600s. My assertion is that the Pretorius roots from the line of Johannes Pretorius born 1680 are a mix of German, Belgium, Dutch, Bengali and Malibar roots. The Bengali and Malabar elements are from slaves brought to the Cape by the VOC. This is a good example of Cape Coloured roots and of around 12% of Afrikaner roots. Both are African Creole societies sharing many common ancestors. A large percentage of indigene African societies have similarly mixed roots and share ancestors with Coloured and Afrikaner South Africans.
Another reader, Suzette Els also asks I am busy compiling a family history and have traced back to Pretorius born 1852. My grandfather always said we are descendants of Andries Pretorius. Do you have any info on his descendants?

To this question I can only say that I can relate the line up to Andries W J Pretorius and his children with relative accuracy. Thereafter I believe that it really mushrooms out. One must also remember that being related to AWJ also would mean having to look at other branches the original ‘stamvader`s` lineage. This is a huge undertaking. But the Pretorius family is well documented in the SA Institute for Genealogy`s Vol 8 Pi Q. Most good libraries have all 12 Volumes. One should first start here. You may save yourself a lot of work. There are also a number of websites that cover the Pretorius family very well try http://rudolph-gen.com and http://www.kuypers.net/genealogy/pretorius.html . There are many others.
Andries Wilhelmus Jacobus Pretorius was the descendent of Johannes Pretorius (his great great grandfather) who arrived in 1664 in the Cape as an employee of the VOC. He then went on to Mauritius and later returned in 1669.
Johannes Pretorius, the son of Dominee Wessel Schout of the Netherlands, who having a bent towards latin, had changed his name to Wesselius Praetorius (later Pretorius) was the great great grandfather of Andries W J Pretorius. Wesselius was married to Josynthe Claesdochter van Egmond.
Great great grandfather of AWJ Pretorius, Johannes Pretorius, was married first to Gertuyda Meintjies from Belgium and had one son Wessel before she died in 1676, and then was married again in 1677 to Joanna Viktor who was born in Amsterdam in around 1651. They had a number of children: Elizabeth, Josina, Johannes, Jeanette and Lodewyk. It was Johannes who was Andries W J Pretorius paternal great grandfather.
Great grandfather Johannes Pretorius born 1680 Cape Town and died in 1732 was married in 1698 to great grandmother Helena Vosloo van de Caab. She died in 1731.
Helena Vosloo was the (mixed heritage) freed slave daughter of Johannes Vosloo and Helena van Malabar who was a slave. Helena van Malabar was AWJ Pretorius paternal great great grandmother. Her daughter Helena Vosloo van der Caab and Johannes had the following children - Gerrit, Johanna, Lodewicus, Jacobus, Arnoldus, Willem, Wynand, Johannes, Wessel, and Anna. Johannes was the grandfather of AWJ Pretorius.
Johannes born in 1711 was married to Johanna Bezuidenhout and had the following children: Gerrit, Magdalena, Gerbrecht, Anna, Jacobus, Willem, Johannes, Wynand and Martinus Wessel who was the father of AWJ Pretorius.
Martinus married Susanna Elizabeth Viljoen and had the following children Henning, Johannes, Hercules, Susanna and Andries (AWJ).
From a second marriage with Johanna de Beer Martinus Wessel Pretorius had 11 more children Marthinus, Zacharias, Johannes, Johanna, Johannes Lodewyk, Sara, Heyla, Magdalena, Elizabeth, Anna.
AWJ`s mother Susanna Elizabeth Viljoen had been married previously and had a daughter by Johannes Dewalt Hattingh.
Andries W J Pretorius mother was also a great great granddaughter of a slave - Catharina van Bengale who after being freed was married to Jan Willemz Vermeulen. All of their children were in fact born while Catharina was still a slave. From Catharina`s daughter Anna Vermeulen, Susanna Durand was born and Susanna Elizabeth Viljoen was the next generation.
This was a large and complex family by any standard. Andries Pretorius grew up on the farm Driekoppen near Graaff-Reinet and went on to become one of the major Voortrekker leaders.
Andries married Christina Petronella de Wit in 1818 and had 7 daughters and 3 sons, one of whom became the State President of the OFS and ZAR (Martinus Wessel Pretorius). After his first wife died, Andries Pretorius later re-married to a 19 year old poppie Petronella de Lange.Christina Petronella De Wit was the daughter of Christiaan Pieter De Wit and Johanna Christina De Kok. His second wife Petronella Aletta De Lange was the daughter of Barend Jacobus De Lange and Petronella Prinsloo.
He died in 1853 and was buried at Magaliesberg. On 13.5.1891 his remains were moved from Magaliesberg to the State Cemetery in Pretoria. He had 8 children from his first marriage and 2 from his second marriage Martinus, Johanna, Christiaan, Susanna, Christina, Margeretha, Anna, Andries, Andrieta Petronella and Andrietta Wilhelmina.
|
Quote:
|
Andries Pretorius’s half brother, Johannes Dewalt Hattingh was descended from the Indian slave Angela (Mooi Ansiela) van Bengale and Johannes Basson. This Johannes Hattingh was the husband of Anna Elisabeth Retief, the daughter of Piet Retief’s brother Francois Retief. Of course I have mentioned in a previous blog about the great financial debt that Piet Retief owed to a slave, which was never repaid.
|
Wat was die verbintenis tussen Andries Pretorius en Piet Retief, was daar n besigheids vernootskap.
Daar moes wees want:
Quote:
|
Die verdrag tussen Retief en Dingaan wat op 4 Desember 1838 onderteken is en ’n groot stuk grond aan die Boere oorgedra het, is deur Bantjes in sy eie handskrif opgetrek. Twee dae later, toe Retief en van sy manne vir Dingaan by umGungundlovu gaan groet het, is hulle in opdrag van die Zoeloe-koning met knuppels doodgeslaan.
|
Ons is op die vooraand van n baie groot geskiedkundige verborenheid.!!!
|
SIENER VAN RENSBURG
|
|
|
 |
|
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
|
|
|
Posting Rules
|